26.3.12

Untuk gembira

Ada satu buku aku baca ni, dia tulis, kalau kita ada sekelumit fikiran negatif, kita kena cepat-cepat gantikan dengan fikiran yang positif dan membina. Sebab otak kita dah terbiasa dimanjakan dengan semua fikiran-fikiran negatif sampaikan kita terhanyut dan terbawak-bawak dengan perasaan kurang gembira tu. 

Aku setuju dengan benda ni. Aku tak setuju bila ada orang cakap dia sedih yang teramat sangat tak terbendung akibat putus cinta ditinggalkan kekasih. Sebab sebenarnya untuk sedih atau gembira tu adalah keputusan kau. 

Aku taulah, aku pernah buat. 

Benda ni bukan bergantung pada siapa kau atau siapa aku. Tapi bergantung pada kemahuan dan kesungguhan kau. Kalau kau nak gembira, kau yakinkan diri kau yang kau gembira. Carilah hikmah di sebalik kejadian, mesti ada punya. Kalau ada lelaki tinggalkan kau sebab perempuan lain pun, buat apa kau nak membazir airmata? Dah tentu-tentu dia lelaki tak guna. Jadi kau duduk sekejap, tarik nafas dalam-dalam, tengok sekeliling kau, tengok diri kau. Kalau umur kau masih muda, jangan risaulah, kau tak rugi apa pun bila sorang lelaki pergi tinggalkan kau. Ramai lagi ada. Tak semestinya hidup kena berpasangan. Kalau single kau ada banyak pilihan. Kau boleh buat macam-macam tanpa perlu jaga hati siapa-siapa. Kau sepatutnya banyak sebab untuk happy. 

Okay yang atas ni contoh jelah. Sebenarnya aku lagi pelik perempuan yang time bercinta sibuk merungut boyfriend dia itu ini, bengang bila boyfriend tak bagi buat itu ini, tapi bila putus meratap hiba macam dunia nak kiamat. Kau kan nak buat macam-macam, nak bebas, kan dah dapat apa yang kau nak tu? Cih

Dan sebenarnya, aku rindu nak pegang console Xbox dan layan Call Of Duty. Weekend baru ni banyak sangat benda sampai tak sempat buat apa-apa yang menggembirakan hati. Lepastu hari yang nak balik Jalan Jelawat tulah aku terjumpa campaign mode pulak dah dalam game tu hmmm memang tak lalu makan lah aku cenggini sampai weekend depan -_____-

Lepastu Sungha Jung punya cover lagu Big Bang, Blue buat aku rasa gembira. Byebye

No comments: