19.3.12

To be what you want me to be


Cakap goodnight dekat twitter lepastu lari pergi tulis blog. Tah hape hape. 

I am a bit happy tonight. Actually tipu sebenarnya happy banyak tapi cukuplah aku ekspresikan sebagai happy sikit sebab takde sebab pun. Patut bersyukur kan kalau macam ni? Alhamdulillah.

Ada setengah situasi yang buat aku rasa janggal dan tak tahu bagaimana nak bereaksi. Satu adalah sebab aku rasa tak layak nak bagi reaksi. Dua adalah sebab aku takut kalau aku bagi reaksi in the end aku akan end up jadi orang yang kena balik. Atau reaksi aku tu end up jadi salah sebenarnya. Lagi susah bila aku taktau dekat siapa nak pergi bercerita. Akhirnya lebih baik diam. Membisu seribu bahasa dengan harapan ia akan pergi dibawa angin lalu.



Lepastu ni untuk kau: Jangan mudah jatuh. 



Dan ini pulak untuk kau yang satu lagi: Anggap aku tiada.



Aku tak faham kenapa aku dengar lagu sedih time time gembira macam ni haha. Tapi bila time sedih pun dengar lagu sedih jugak jadi bukan big deal pun lah. 

Nah bedtime story sebelum aku masuk tidur. Satu hari ada tiga ekor burung semua cantik cantik comel comel, hinggap atas tingkap. Si gadis berbaju kurung biru laut pun gembira mendapat teman baru setelah kematian haiwan peliharaan kesayangan. Burung pertama tiung namanya, paling riuh antara tiga-tiga, selalu menghiburkan. Burung kedua si burung pungguk, cantik tapi penuh misteri, kadang ada, kadang menyepi. Manakala burung ketiga si burung pipit, comel tapi pemalu, kadang kala hinggap di bingkai tingkap, kadang kala memanggil dari kejauhan. 

Si gadis berbaju kurung biru laut gembira dihiburkan ketiga-tiga ekor burung yang berselang-seli menemaninya siang dan malam tanpa mengenal erti jemu. Tapi hidup si gadis bukan hanya di dalam bilik kecil itu. Dia harus meninggalkan tingkap itu untuk melihat dunia yang lebih luas dengan perspektif yang berbeza. Dan bila dia kembali dia tidak punya banyak ruang untuk melayani nyanyian ketiga-tiga ekor burung tadi. 

Sepanjang durasi dimana si gadis tidak menghiraukan mereka, sang pungguk mulai tidak kelihatan lagi. Sang pipit selesa memanggil dari kejauhan dari dahan dahan pokok, manakala sang tiung dia lah yang paling tegar paling degil antara yang bertiga. Di tingkap itulah dia menyanyi siang dan malam walau tidak dilayan sama sekali. Di tingkap itulah dia hinggap untuk beceloteh menghiburkan hati si gadis berbaju kurung biru laut walaupun tidak dipinta.

Sekian terima kasih. Moral of the story? Takde pun ahahaha. Itu je kbai.



No comments: