19.5.13

Ujikaji (Experiment)

Post ini hanya sebagai ujikaji.
(This post is just an experiment.)

Sebab perasaan ingin tahu saya tiba-tiba membuak.
(Because my curiosity is killing me.)

Sila tahu yang saya sedang menterjemah ayat ke ayat, bukannya perkataan ke perkataan.
(Please note that I am translating sentences, not words.)

Jadi jangan mengharap terjemahan bulat-bulat dari BM ke BI.
(So don't go on expecting direct translations from Malay to English.)

Saya hanya nak membuktikan yang bila menulis dalam BI, ayat saya lebih ringkas dan padat
(I just want to prove that when I write in English, my sentences are simpler and meaningful)

tetapi bila menulis dalam BM saya rasa ayat saya akan lebih mengelirukan dan semua ayat jadi lebih panjang.
(but when I write in Malay I think I'll confuse people and all my sentences become much longer.)

Awak tak rasa begitu?
(Don't you think so?)

Kalau awak pun perasan benda yang sama terjadi pada awak maka sebenarnya memang menulis dalam BM ni ambil lebih banyak tenaga menulis berbanding jika menulis dalam BI. 
(If you've been feeling the same way then actually writing in Malay really does consume a lot of writing energy compared to when writing in English.)

Maksud saya, dari segi bilangan huruf dan juga panjang ayat.
(I mean in terms of the number of letters and the length of words.)

Hmm awak faham kan apa yang saya cuba sampaikan ni?
(Hmm you do understand what I'm trying to say, right?)

Dan kalau awak perasan saya tak guna langsung ayat pinjaman; iaitu ayat dari BI yang diubahsuai sedikit dan digunakan sebagai BM.
(And if you noticed, I didn't use any borrowed words; which is words from English that have been slightly changed and used as Malay.)

Seperti contoh: aspek, eksperimen, dsb.
(For example: 'aspect', 'experiment', etc.)

Ini supaya ujikaji saya ini lebih adil.
(This is to ensure a fair experiment.)

Dan sehingga ayat ini, saya rasa sebenarnya dah tiada beza antara tulisan BM dan BI saya.
(And up until this sentence, I don't see any difference between my English and Malay writing now.)

Dua-dua pun dah jadi sama panjang -____-"
(Both are equally lengthy now -____-")

Jadi sekian sahaja ujikaji saya yang kurang berjaya. 
(Hence this is the end of my unsuccessful experiment.)

Selamat malam.
(Good night.)

No comments: