26.6.11

Cuatro


Cuba tengok dua poster sinetron kat atas ni. Agak-agak korang kenapa aku letak dua poster cerita Indonesia ni?

Okey, mula-mula sekali, dua-dua cerita ni diterbitkan oleh MD Entertainment. Lepastu kalau perasan tajuk dia seakan-akan sama, cuma tukar nama wanita je (heh!). Dan yang paling obvious, hero cerita ataupun watak lelaki utama dalam cerita ni. Randy Pangalila.


Aku tak rajin tengok cerita-cerita sinetron ni. Tapi aku tahu tentang kewujudan cerita-cerita di atas sebab adik aku rajin sangat bukak. Aku tengok skip-skip, tapi boleh lah faham sikit-sikit. Tapi tak tahulah pulak kan kalau rumusan aku ada yang salah ehe :P. 

Jalan cerita sinetron bagi aku lebih kurang je. Paling kurang mesti ada cinta terhalang antara hero dan heroin. Lepastu mesti ada keluarga yang terpisah; mak terpisah dari anak selama betahun-tahun pastu jumpa semula, anak terpisah dari bapak. Paling tak pun mesti ada yang hilang ingatan. 

Kalau persamaan antara dua sinetron yang disiarkan dalam satu saluran yang sama, dan yang satu tu menggantikan yang lagi satu, aku rasa boleh naik muak lah penonton kat Malaysia ni. Tak tahulah pulak kan, tapi aku rasa muak jugaklah. Sebab dalam dua-dua cerita kat atas ni, pelakon lelaki utamanya ada terlanjur dengan sorang perempuan sampai melahirkan anak. Wth?

Apa yang aku cuba sampaikan adalah, aku nak cerita yang lebih mencabar minda dan ego aku selain daripada tak cliche. Aku tak suka tengok TV pun sebab cerita-cerita Indon yang dah terlalu banyak sekarang. Semacam ada perasaan benci terhadap TV. Boleh tak wahai big bos Astro, dan Media Prima?

1 comment:

farafiqa said...

hundreds thumbs up